donderdag 16 april 2020

Waterart met Daniel Smith

Hoi Allemaal,

In deze blogpost ga ik je laten zien hoe je op een heel andere manier met de Daniel Smith aquarelverf kan werken, zonder dat je moet kunnen tekenen of schilderen. Gewoon lekker doen en zien hoe de kleuren in elkaar overvloeien.
Veel plezier met lezen en kijken en vooral... DOEN!

Gebruikte materialen:

Daniƫl Smith Aquarelverf in de volgende kleuren:

- Raw Umber,
- Goethite Brown
- Bordeaux
- Pink Opera
Vervang Bordeaux en Pink Opera door Phthalo Turquoise voor de variant in blauw groen tinten.
- Aquarelpapier A4, bijvoorbeeld Schut Terschelling Glad
- Allerlei ronde materialen zoals dopjes, flesjes, glaasjes etc
- Waterspray
- 1 glas
- Stempels en stempel inkt
- Copic Multiliner
- Heattool


Plaats het glas aan de linkerkant op je pagina. Neem met een natte kwast met Raw Umber en maak wat vlekken op het papier. Spuit de vlekken daarna nat met een waterspray. De vlekken lopen nu mooi uit.


Vervolgens laat ik wat Goethite Brown en Bordeaux in de natte gedeelten lopen. Deze lopen dan ook mooi uit. Als het niet goed uitloopt, gewoon weer natspuiten.


Herhaal de stappen met Raw Umber. Je kunt prima meerdere lagen over elkaar aanbrengen. Let er tijdens het werken wel op dat het glas niet verschuift!

Laat tussen de verschillende lagen je werk wel heel even drogen of droog alles met de heattool.


Met Bordeaux en Opera Pink maak ik nog meer vlekken op het blad. Je kunt ook een rietje gebruiken om de verf wat meer uit elkaar te blazen. 


Nu komen mijn ronde dingen van pas! Ik maak verschillende verfkringen op mijn werk, door flesjes, glaasjes en dopjes in de natte verf te dopen en daarmee afdrukken op mijn werk te maken. 


Als laatste maak ik nog wat spetters door op een flink natte kwast te tikken boven mijn werk.


Vervolgens haal ik het glas van mijn werk af en laat ik mijn werk volledig drogen. Daarna heb ik al mijn stempels verzameld die iets rondachtigs hadden en heb met verschillende kleuren stempelinkt de achtergrond nog iets interessanter gemaakt.



Op een apart blaadje stempelde ik de bloem. Deze kleurde ik ook met Bordeaux en Opera Pink. Daarna knipte ik hem uit en plakte ik hem op mijn werk.
Tenslotte heb ik er nog een tekst op gehandletterd. De tekst komt uit een lied van mijn favoriete band Nightwish. Je kunt natuurlijk elke tekst nemen die je zelf mooi vindt.



Experimenteer eens met verschillende kleuren. De kleuren van Daniel Smith geven prachtige effecten!

Ik maakte van deze techniek al eens eerder een filmpje. Er is zowel een snelle versie als een real-time versie.

Snelle versie:
Real-Time versie:

Bedankt voor het lezen en tot volgende maand!


1 opmerking: