dinsdag 5 oktober 2021

Blue


Met deze blog wil ik jullie voor de 5 keer meenemen op mijn reis door de wondere wereld van kleuren. Deze keer wil ik jullie stap voor stap laten zie, hoe deze mandala tot stand is gekomen. 



Wat heb ik gebruik om deze mandala te tekenen en te kleuren:
  • Derwent potlood 2B
  • Derwent pencil eraser met kwastje
  • Derwent kneedgum
  • Passer
  • Liniaal
  • 360° gradenboog
  • Molotow Blackliner
  • Derwent LightFast potloden:
    • Light Aqua
    • Turquoise Violet
    • Dark Turquoise

Ik ben begonnen om op willekeurige afstanden met de passer cirkels te tekenen nadat ik het midden van het papier had bepaald.
Natuurlijk had ik van te voren wel bedacht dat ik een "edelsteen" in het midden van deze mandala wilde hebben, daarom heb ik in het midden een "gat" opengelaten. Uit ervaring weet ik dat het mooi is om er een wat smallere cirkel om heen te hebben staan; niet alles is dus willekeurig.

.

Met de hulp van de 360° gradenboog heb ik om streepjes gezet om de 10 graden en deze met een liniaal met elkaar verbonden. Daarbij heb ik het midden opengelaten, dus wat minder gumwerk later ....



Normaal gesproken zou ik eerst alles tekenen en daarna pas de edelsteen inkleuren.
maar ik was te nieuwsgierig en even iets anders dan lijntjes trekken.



Met een Derwent sketching potlood 2b heb ik alle lijntjes getekend. De lijntekeningen heb ik op gevoel gemaakt, van kruispunt naar kruispunt.



Om hierna met de Molotow Blackliner 0.1 mm alle lijntjes over te trekken, heb ik eerst met een Derwent kneedgum, de potloodlijnen een beetje weggegumd door er met de kneedgum overheen te rollen. 


 
Met de Molotow Blackliner heb ik alle lijntjes getekend en hier en daar wat accenten gezet.



Dit is de volledige outline getekend met de Molotow Blackliner.



Hierna ben ik begonnen met het zwart invullen van sommige plekken, daarbij wel rekeninghouden met de verschillende kleuren die ik wil gebruiken; het is belangrijk om van te voren te bedenken waar het zwart moet komen, maar dan zo dat er voldoende contrast overblijft tussen kleur, zwart en wit.



Het blijft elke keer weer spannend om te zien hoe de verhouding kleur, zwart en wit zich gaat verhouden. Daarom kleur ik meestal van binnen naar buiten om te zien hoe het zou kunnen gaan worden. Staat de kleur eenmaal dan kan je die niet meer weghalen.



Door het gebruik van de 3 kleuren kan je een mooie verhouden tussen licht en donker creëren, het is prettig wanneer je bij je kleurkeuze een licht, midden en donkere kleur kiest. 


Ook door het aanbrengen van streepjes of hele kleine rondjes met de Blackliner kan je diepte in je werk brengen.




Ik hoop dat ik jullie heb kunnen inspireren en wil jullie uitdagen om zelf ook eens de tijd te nemen om een mandala te tekenen en te kleuren.

Liefs, Wilma




2 opmerkingen: