dinsdag 16 november 2021

Herfst met Daniel Smith


Hallo lieve bloglezers,

Het is volop herfst! Het waait buiten en wordt steeds kouder. De bladeren dwarrelen van de bomen en we zitten weer veel binnen, lekker bij de kachel, een warm drankje en de kaarsjes aan.
Met deze gedachte wilde ik een herfstkaart maken. Ik heb gekozen voor een Physalis Lampion tak.



Gebruikte materialen
  • Clairfontaine aquarelpapier 300 Gram cold pressed
  • Potlood  2b
  • Penselen: Silver Black Velvet 3000s maat 4, Da Vinci Casaneo 490 maat 2, Da Vinci Casaneo  5598 maat 6, Rembrandt 110 maat 0
  • Daniel Smith aquarelverf: New Cambogr, Aussie Red, Quirinacridone Burnt Orange, Burnt Sienna, Sap Green, Olive Green, Buff Titanium, Burnt Umber
  • Glaspen
  • Copic multiliner Sepia nr. 0.1
  • Sakura Gellyroll wit nr. 5
de basis tekening maken
  • Foto 1: met een 2b potlood ben ik begonnen met het natekenen van de tak (van een free reference foto)
  • Foto 2: hier zie je dat de tak getekend is. Tijdens het tekenen kijk je goed waar de nerven lopen. Die zijn je houvast en die teken je dus.


het schilderen

  • Foto 1: met de Casaneo penseel 5598 maat 6 breng je met  de New Cambogr de eerste wassing aan. Dit is vermengt met veel water. Zorg ervoor dat het midden van de lampion lichter is dan de buitenkant want in het midden valt het licht.
  • Foto 2: Met de Aussie Red breng je nu een diepere kleur aan. Zorg ervoor dat de buitenkanten van de lampions donkerder zijn dan het midden, net zoals de 1e foto.
***


We gaan nu met een glaspen werken. Met een glaspen duw je als het ware dunne onzichtbare lijntjes in het papier. Als het papier nog nat is van de verf en het water, worden die lijntjes donkerder want de verf hoopt zich op binnen het lijntje.  
Op onderstaande foto zie je dat ik de glaspen heb gebruikt op de nerven van de lampions. De natte verf loopt in de lijntjes en daardoor leg je het accent op de nerven.
Omdat mijn papier in de tussentijd toch wat gedroogd was heb ik de nerven hier en daar nog wat aangezet met de kleur Aussie Red en mijn Silver Brush maat 4.
***

Op onderstaande foto zie je dat ik de kleur van de lampions verdiept heb. Dat doe je met de kleur Quinacridone Burnt Orange. Je mengt de kleur met water en brengt dit aan op de plekken waar de lampions het donkerste zijn. Dat zijn de buitenste randen en de nerven en sommige plekjes waar veel nerfjes bij elkaar komen.
***

Op Foto 1 en 2 ga je de afwerking doen van de lampions. Je hebt daar een bruine fineliner nr. 0.1( bv Copic Sepia) en een witte gelpen (bv Sakura 5)voor nodig. Met de bruine multiliner teken je de hele fijne nerfjes in de lampions. En met de gelpen geef je wat kleine lichtaccentjes daar waar het licht opvalt.


***

Foto 1: Nu ga je de stelen schilderen. Als eerste zet je een lichte kleur in de stelen, de Sap Green.
Foto 2: Nu vermeng je met Olive Green op een aantal plaatsen de Sap green. Dat is op de plaatsen waar een steel donkerder is, dus bij de aanhechting van de lampion, op een splitsing van stelen en aan de kant van de schaduw.
***
de achtergrond

Foto 1: je maakt de achtergrond goed nat met de Da Vinci Cassaneo 490 maat 2. Met de punt van de penseel kun je ook goed aan de randen van de lampions en stelen komen. Nu ga je met wat water en Buff Titanium je penseel her en der laten rusten op het papier. Je ziet dat de verf zich gaat vermengen met het al aanwezige water op het papier. Je krijgt zo een wat vage achtergrond
Foto 2/ 3: Met de kleur Burnt Umber ga je langs de nog natte rand van het papier. Je ziet dat het papier de kleur opzuigt en er ontstaat een zachte bruine rand.

***


 Je kunt met de Burnt Umber ook wat schaduw onder de lampions aanbrengen. Doe dit wel met een goed waterig mengsel. Het is immers makkelijker om kleur toe te voegen dan weg te halen. Tevens kun je dan ook nog wat spetteren met dit mengsel.
Je stempelt er een bijpassende stempel op en je kaart is bijna klaar!

***

Rest alleen nog de afwerking. Als eerste heb ik de kaart gemat op zwart. Dat geeft altijd een mooi contrast met de kleuren. Daarna heb ik het geheel op een achtergrond geplakt die ik al had liggen. 
Deze had ik ook gemaakt met de Daniel Smith verf. Ik heb daarbij veel water en dezelfde kleuren die ik bij deze kaart heb gebruikt, in het water laten vloeien. Je krijgt dan prachtige achtergronden die je weer kunt gebruiken bij tal van je projecten.

Dat was het weer voor deze maand. 
Voor de maand december ga ik natuurlijk een kerstkaart maken. 
Ik heb al een idee wat ik ga doen maar dat verklap ik nog niet!
Voor nu alvast veel plezier met Sinterklaas en daarna de voorbereidingen voor Kerst.
Tot de volgende keer!

Lieve Groetjes,

 





























 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten