zondag 5 juni 2022

Zwarte pagina in mijn Art Journal


Hallo Blogvolgers,

Leuk dat jullie weer een kijkje komen nemen.
HEt is inmiddels alweer een jaar geleden dat ik mijn eerst blog voor Colourstock mocht posten. Nog steeds maak ik met veel plezier iedere maand een creatie waar ik stap voor stap laat zien hoe ik dit gedaan heb. 
Deze keer op zwart papier..... een zwarte pagina in mijn Art Jourtnal.





Wat heb ik gebruikt:
- Zwart paint-on papier tekenpapier,
- Witte gelpen,
- gouden gelpen
- Derwent LightFast kleurpotloden:
    - Light Aqua
    - Turquoise Green
    - Parcific Blue
 - Stencil, Art by Marlene, Bold & Bright collection - ABM-BB-MASK66
- Magnetisch mat




Op een A5-je zwart Paint-on papier heb ik willekeurig een aantal cirkelvormige vormen getekend met een witte gelpen.
Gewoon willekeurig en ook niet helemaal rond of van hetzelfde formaat.


 
Met een stencil (mask) - dat ik op mijn magnetische mat op het zwarte papier heb vastgezet - heb ik de lijnen nagetrokken met een witte gelpen.
Dit heb ik niet willekeurige gedaan; ik heb gekeken hoe de vormen van het stencil pasten om de "cirkels" die ik al getekend had.



Door het stencil steeds te verschuiven en te kijken hoe ik de vormen mooi vond passen bij de cirkels werd mijn zwarte vel steeds voller.
Soms liet ik de lijnen van het stencil niet helemaal doorlopen op het moment dat ik een andere lijn tergen kwam. Dit geeft een effect alsof de vormen voor en achter elkaar liggen.



Dit heb ik gedaan totdat ik tevreden was met de compositie.
Wel heb ik telkens het stencil goed vastgezet met behulp van de magnetische mat.



Op sommige plaatsen heb ik de cirkels voorzien van een extra randje en soms ingekleurd met de gouden gelpen, op andere plekken met wit een sierrandje gegeven.



De cirkels ben ik gaan inkleuren als "gemstones". Natuurlijk kon ik het ook niet laten om een paar van de andere vormen in kleuren, om te zien wat het effect zou zijn.



Om deze creatie in te kleuren heb ik Derwent LightFast kleurpotloden gebruikt in de kleuren:
- Light Aqua
- Turquoise Green 
- Parcific Blue


Op de meeste plaatsen heb ik de 3 kleuren gebruik om een kleurverloop te maken. Op een paar plekjes vond ik het leuk om maar 1 kleur te gebruiken.

Ik heb ook niet altijd van donker naar licht gekleurd maar ook van licht naar donker om het wat speelser te maken.



In de Gemstones heb ik wat lijntjes getrokken met de donkerste kleur, Parcific Blue. Met een hele scherpe punt aan het potlood.
Op deze manier kan je hele dunne, scherpe lijntjes tekenen, maar vooral niet hard drukken en het potlood een beetje z'n gang laten gaan om een natuurlijke lijn te krijgen en je punt heel te houden.



Met de gouden gelpen de gouden lijntjes nog een keer aangezet, zodat ze mooi zichtbaar zijn.
Ik heb niet alle vormen ingekleurd omdat ik er nog iets anders mee wilde doen.



Als laatste heb ik met de witte gelpen een aantal vormen in gestippeld, wat "Fescu's" (een Zentangle patroon). getekend om de compositie wat losser te maken.

Als allerlaatst heb ik, met de witte gelpen, een lijn om de compositie gezet om er een geheel van te maken.


Nu jullie toch op de blog van Colourstock zijn beland, kijk daar ook nog eens rond. Mijn collega bloggers hebben hele mooie inspirerende blogs voor jullie geschreven.


Kijk ook eens op de Instagram van Colourstock, @ColourstockBenelux. 
Hier staan nog veel meer inspirerende voorbeelden, gemaakt door de bloggers van Colourstock.

Ook de facebookpagina van Colourstock staat vol met inspirerende voorbeelden. Deze FB pagina wordt op ook gebruikt om weetjes mbt de Coulorstock materialen te publiceren.


Tot 5 juli,

Liefs Wilma


4 opmerkingen: