maandag 25 juli 2022

 Op zoek naar inspiratie kwam ik op Unsplash een mooie foto tegen van een roodharige vrouw. Het was een hele sfeervolle foto waardoor ik er gelijk zin in had om hem na te tekenen. 

Ik heb getekend op donkergroen pastelmat papier van Clairfonteine. Ik heb gekleurd met Derwent Lightfast en Drawing een geurloze terpentine van Ara.



Ik heb mijn schets. overgenomen op donkergroen pastelmat papier.
Daarna breng ik een redelijk dikke laag Lightfast (LF) flesh pink en cinnamon.


Blend daarna de lagen samen met de terpentine met een penseeltje. Ondanks dat de terpentine geurloos is, is het belangrijk ter werkruimte goed te ventileren. Terpentine blijft toch een schadelijke stof.


Daarna breng ik weer flesh pink en cinnamon aan. Verder breng ik voor meer diepte ook nog LF golden sun en Dusty pink aan. Blend alle lagen weer goed samen met terpentine. 


Voor de lippen gebruik ik LF strawberry, salmon, amber gold en oyster.
Voor de tanden gebruik ik oyster, taupe en flesh pink (de tanden zullen nooit echt spierwit zijn door alle schaduwen die de mond veroorzaakt) met een paar highlights gemaakt met artic. 
De hele diepe schaduw is LF black. 


Hetzelfde geldt voor de ogen. Oogwit is nooit spierwit maar meer beige met veel schaduw en highlights die worden veroorzaakt door de oogkassen. Ik gebruik oyster, flesh pink, taupe en white. De pupillen zijn dark honey, chocolate en black. 



Voordat ik verder ga met de huid, ga ik eerst het haar doen. Als het haar eenmaal kleur heeft, vind ik het gemakkelijker om de diepte van de schaduw op de huid te bepalen. Voor de haren gebruik ik een flink aantal verschillende kleurpotloden van Lightfast (LF) en Drawing (DR). 
DR: sanguine, yellow ochre, ruby earth, mars orange, chocolate
LF: burnt sienna, mars orange, flame, apricot, persian orange, golden sun


Na het aanbrengen van de eerste laag haren, blend ik de verschillende kleuren weer samen met de terpentine. Daarna gebruik ik dezelfde kleuren weer om het haar verder uit te werken.



Ik werk eerst de linkerkant uit. Tussendoor blend ik lagen samen met terpentine, de laatste laagjes breng ik aan zonder terpentine, hierdoor kan je goed losse haartjes laten zien.\En op deze manier kan je later alsnog een lichte kleur over een donkere kleur aanbrengen. 


Daarna werk ik de rechterkant van de haren uit. Ik breng ook DR sanguine aan op de huid, om de schaduw dieper en warmer van kleur te krijgen. Ik breng ook wat sproetjes aan. Verder werk ik de huid verder uit met LF flesh pink, cinnamon, oyster en salmon. Tussendoor blend ik de laagjes samen met de terpentine. 


Voor de handen gebruik ik DR mars orange en LF flesh pink, artic, cinnamon, taupe en dusky pink.
Na de eerste lage blend ik de kleuren samen met terpentine. Daarna breng ik weer nieuwe lagen aan met kleurpotlood, net zo lang totdat ik de kleur goed vind. 

Voor de jurk gebruik ik artic, dark honey, flesh pink en warm grey.


Werk op dezelfde manier de andere hand en de rest van de jurk uit. 
Voor de wimpers gebruik ik nog wat LF black.
De sproetjes vond ik in eerste instantie te vlekkerig maar door er over heen te gaan met een vochtig penseel (terpentine) kon ik de harde randen wat vervagen waardoor het er beter uit ging zien.


Het eindresultaat en de referentiefoto van Cerquiera. Het was wel heel lang geleden dat ik een realistisch portret heb getekend. Dat was wel even ploeteren af en toe, maar wel weer leuk om te doen. Moet ik wat vaker doen.

groetjes en tot de volgende keer

Miranda






1 opmerking: