donderdag 28 november 2019

The World in your hand.

Hallo allemaal,

December staat voor de deur, een tijd van gezelligheid en nog meer genieten van elkaar.

Genieten doe ik ook als ik met de fijne kleuren van Daniël Smith watercolors werk. Voor dit blogbericht heb ik een soort van "The world in your hand" gemaakt. Ik zag een foto op Pixabay langskomen, die gelijk mijn aandacht trok. Daar wilde ik iets mee gaan doen.

Hieronder laat ik stap voor stap zien hoe ik te werk ben gegaan.


Eerst heb ik de achterkant van mijn printje ingeveegt met zwarte PanPastel. Daarna de losse poeder verwijderen en het printje omkeren en op je aquarelpapier leggen, ik heb hiervoor 310 grams papier gebruikt.
Daarna teken je met een potlood de belangrijkste lijnen over en door het carbon effect komen deze op je aquarelpapier te staan.


Ik maak mijn te kleuren gedeeltes eerst nat, voor ik begin, dat vind ik fijner werken.


Dan meng ik op een porseleinen bord de kleuren DS Buff Titanium en DS New Gamboge tot een lichte kleur. (Mijn gemaakte huidskleur)
Ik kleur het net nat gemaakte gedeelte licht egaal in en ga zo verder met de hele hand, behalve de nagel, die doe ik later. Deze maak ik dus ook niet nat.


Hier en daar maak ik de huid al iets donkerder, door nog een klein beetje New Gamboge aan mijn mengseltje toe te voegen.


Ik gebruik de kleur DS Neutral Tint, gemengd met de huidskleur, om de schaduwen aan te brengen.


Ik laat de lagen tussendoor steeds even drogen. Nu heb ik ondertussen de nagel ook kleur gegeven, door de huidskleur te mengen met een heel klein beetje DS Per. Alizarin Crimson.
En ik blijf de huid van de hand ook steeds bijwerken.


Zo blijf ik doorgaan met het bewerken van de hand tot ik tevreden ben. Zo vind ik de hand mooi van kleur.


Hier zie je nog een stukje hand van dichtbij.
Ik ga verder met de wereldbol.


Eerst maak ik de wereldbol ook weer nat met water, en ga ik nat in nat werken. Zo creëer je mooie effecten op papier. Hier heb ik de kleur DS Indigo gebruikt.


Ik heb voor dit blogbericht ook een proef exemplaar gemaakt en daarbij voor de wereldbol Indigo en twee paarse kleuren gebruikt.
Voor dit blogbericht wilde ik kleuren gebruiken die wat meer bij de kerst horen, en daarom gebruik ik als tweede kleur DS Green Apatite Genuine, wat ook een hele mooie combinatie maakt.


Voor een leuk effect heb ik een beetje zout op de natte ondergrond gestrooid. Later zal ik hier nog iets mee gaan doen.


Ook heb ik de kleur DS SapGreen gebruikt. En dan ziet mijn wereldbol er zo uit, na het spelen met water en kleur.


Links van de wereldbol wil ik een paar bomen neerzetten. Ik begin met de kleur DS Sap Green, die ik met een beetje water vermeng om een lichte boom neer te zetten.
Als je meerdere rijen bomen wilt schilderen begin je de achterste rij altijd het lichtst.
Hoe verder naar voren, hoe donkerder de bomen worden.


Dit is mijn eerste rij bomen, die het meest op de achtergrond staan.


Dan begin ik met een iets donkerdere kleur Sap Green de tweede rij bomen. Die zet ik voor de lichtste rij bomen.


Als de middelste rij staat, zet ik nog een paar bomen op de voorgrond. Ik meng de DS Sap Green met een heel klein beetje DS Lunar Black.


Ook heb ik nog een paar vogeltjes erbij getekend, met DS Lunar Black.

Het zout heb ik na goed drogen er voorzichtig afgeveegd. Het geeft een heel leuk effect op papier.


Als laatste is mijn werk helemaal af met een tekst erbij, in een close-up.


En zo ziet het eindresultaat er zijn geheel uit!

Ik vond het weer een erg leuk project om te maken.
Bedankt voor het langs te komen en graag tot de volgende keer!







3 opmerkingen: