donderdag 5 augustus 2021

Opruimen... en stippelen




Natuurlijk ben reis ik graag in de wondere wereld van kleuren maar ook ik moet wel eens een keer opruimen... tijdens mijn laatste opruiming kwam ik een tekening tegen die ik aan het begin van mijn reis heb gemaakt.

Nu wil ik jullie graag meenemen in de "remake" van deze tekening.

Ja, ik hou heel erg van kleur maar in deze blog hou ik het bij zwart - wit. Ik gebruik deze keer heel weinig materialen, die weinig ruimte innemen en ook het tekenen kan je overal doen.

Materialen:
Tekenpapier: Roze Schut 10 x 10 cm
Derwent grafiet potlood 4b
Derwent gumpotlood
Derwent  kneedgum
Derwent gum
Molotow Blackliner 0.1


Dit is mijn tekening van begin 2018 op A4 formaat... en met hele andere materialen getekend.


Met een Derwent 4b potlood heb ik en basis getekend tot ik tevreden was met de vorm. Hierbij waren mijn verschillende gummen onmisbaar.



Vervolgens heb ik, na het lichter maken van de potloodtekening met de Derwent kneedgum, de out-line overgetrokken met een Molotow Blackliner 0.1.



Vervolgens heb ik met stipjes de plekken die ik  licht of donker wil hebben aangegeven en voorzichtig aan begonnen met stippelen.



Tijdens het stippelen begin ik met eerst een vrij open laagje aan te brengen. Ik kijk op m'n gemak waar het wat donkerder kan worden en bouw het voor de donkere stukken langzaam op. Stippeltjes toevoegen is makkelijker dan stippeltjes weghalen.  



Tijdens het stippelen houd ik mijn Blackliner rechtop.



Ik vind het mooi om op deze manier een gradient - verloop in kleur - te maken maar er zijn natuurlijk meer mogelijkheden.



Het stippelen is klaar,  nu nog een er een mooi kaartje van maken en zo heb je een leuk persoonlijk kaartje.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten