zondag 5 september 2021

Haren kleuren, streepje, streepje, streepje...



Ik wil jullie weer deel genoot maken van mijn reis door de wondere wereld van kleuren. Ieder keer dat ik met kleuren (zowel de kleuren zelf als de techniek kleuren) aan de slag ga, verbaas ik me weer wat een kleur op papier kan doen en met mij doet.....





Deze keer heb ik een mooie kleurplaat van Mariola Budek genomen om in te kleuren. Ik vind het op dit moment erg leuk om te kleuren, maar ik wissel nog wel eens naar iets anders.

Natuurlijk ben ik begonnen met het uitzoeken van de kleuren die ik wilde gebruiken. het was de dag dat ik begon aan deze mooie kleurplaat heel zonnig weer en heb daarom voor zonnige kleuren gekozen.

Ik heb de volgende kleuren van Derwent LightFast potloden gebruikt:
  • Wheat
  • Golden Sun
  • Yellow Ochre
  • Apricot


Ik ben begonnen met het kleuren van de pluk haar die om de staart zit, om daar de lichtval te bepalen, vervolgens ga ik pluk voor pluk naar beneden toe werken.




Als eerst zet ik altijd een laagje van de lichte kleur op, in dit geval Wheat. daarover heen komt de volgende kleur, Golden Sun.
Ik kleur geen grote vlakken in maar zet de kleur streepje voor streepje op.
Het is eigenlijk meer streepje, streepje, streepje, streepje dan kleuren.
Het tekenen van al die streepjes is heerlijk rustgeven, ik doe het regelmatig voor het slapen gaan wanneer ik een drukke dat heb gehad. Even mijn hoofd leeg maken, het wordt dan een soort Mantra, streepje, streepje, streepje .....



Daarna komt er een laagje van de daarop volgende kleur, Yellow Ochre. Als laatst komt er een laagje Apricot overheen.
De laagjes laat ik niet op elkaar aansluiten, maar laat tussen de laagjes in een beetje ruimte zo dat er een verloop komt tussen licht en donker.




Het was echt lekker zonnig weer, dus de kleurplaat en LightFast potloden lekker mee naar buiten genomen en onder het genot van een kopje thee aan de tuintafel zitten kleuren.



Soms even van een afstandje kijken of het kleurverloop nog bevalt. Hier en daar wat lichtere lokken in het haar gelaten voor wat meer contrast.



Ik heb altijd een doekje over het deel dat al gekleurd is liggen, hiermee voorkom ik dat ik pigment over mijn tekening wrijf en zo vlekken op m'n werk.



 Ik vind het fijn om een harde, gladde stabiele ondergrond te hebben onder mijn kleurwerk, zodat de streepjes die ik zet zo gelijkmatig mogelijk worden. Ik gebruik hiervoor een houten plank met klem, zo blijft mijn werk ook liggen wanneer het buiten een beetje waait.
Bovendien is het zo heel makkelijk om de kleurplaat mee te nemen. 



Ik hoop dat jullie nu ook de stoute schoenen aantrekken om een keertje haar in te kleuren, maar vergeet vooral niet, streepje, streepje, streepje en te genieten van je werk.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten