donderdag 7 december 2023

Werken met Spectra Fix.

 Goedemorgen bloglezers,


Vandaag laat ik jullie een voor ons nieuw product zien. Waar ik overigens heel blij van word. Het is een fixatief voor je werk. Het mooie aan deze lijn is dat het een Biologisch samengesteld product is zonder toevoeging van chemische middelen. Je kan het dus gewoon binnen in je hobby ruimte gebruiken zonder dat het op je keel of longen slaat. Hoe mooi is dat.


Het is van het merk SpectraFix en er zijn een aantal soorten in.
De eerste twee flacons op de foto zijn Natural Glass. In een spray en in een flesje om met een kwast aan te brengen.
Dit is om je werk een beschermlaag over je werk te geven.  Zo kan je je werk inlijsten zonder dat er glas voor moet. Het is zelfs zo dat je het kan afnemen met een vochtig doekje. Hoe mooi is dat.
Dan zijn er nog een spray Degas Fixative en een Final Fix.
De Degas Fixative kan je tussendoor gebruiken met je kleurwerk of je werk met PanPastel. Als het droog is kan je dan gewoon weer een laag aanbrengen. Als je klaar bent breng je de Final Fix aan. Dan is je werk ook beschermd en kan je er met een natte vinger over heen gaan, maar je kleurpotlood of Panpastel reageert niet.
Ik laat een paar voorbeelden zien:


Deze Kerstkaart die ik gemaakt heb met Daniël Smith extra fine Watercolor.
Toen dit klaar was heb ik er een laagje Natural Glass Spray Varnish over gespoten.
Mijn werk zat toen nog op het verlijmde blok. Dan trekt je vel ook niet krom.
Je ziet het glimmen waar de spray zit. Spuit wel op een 30 - 40 cm afstand van je werk. Anders krijg je erg grote druppels.
Na het drogen zag je er niets meer van en zit er een laagje over je werk. Dat zou je kunnen herhalen, maar voor een kaart vond ik dat niet nodig.


Dit is het eindresultaat geworden. Je ziet niets van het laagje. Je voelt het wel.


Deze test is met PanPastel op Kraft.
Het blad is met een stencil op het Kraft en met PanPastel 100.5 Titanium White gedaan.
Na deze eerste laag PanPastel heb ik er Fixative over gespoten. Je werk is dan beschermd en veegt niet meer uit. 


Maar ik kan er gewoon verder over werken met PanPastel en Pastelpotlood.
Ik heb de afbeelding gestempeld, ingekleurd met Pastelpotlood P720 en P590 Chocolate voor de schaduw langs het blad.
Toen heb ik de FinalFix erover gespoten.



Het ziet er dan zo uit.  Ik heb toen mijn creatie met tape vastgeplakt aan mijn glasplaat om hem recht te houden en laten drogen.
Dat vind ik best spannend.


Kijk hoe mooi het is opgedroogd en ik kon gewoon nog de tekst stempel plaatsen en de sterretjes tekenen.  Natuurlijk ook even geprobeerd met een natte vinger over het werk te gaan, maar nee hoor, geen reactie. Geweldig.


Als laatste voorbeeld:
Ik maak graag van dit soort notitieboekjes. Maar als daar iets op viel, kreeg je een vlek. 
Nu kan ik de beschermen met een laag die vocht en vlekbeschermend is. 
De Natural Glass aangebracht met een kwast.

Vraag je hobby winkel ernaar.

Groetjes Marianne


Geen opmerkingen:

Een reactie posten