vrijdag 29 december 2023

Het jaar (uit)blazen met Daniël Smith Watercolor Sticks


 Goedemorgen,

Nog een paar dagen en dan blazen we 2023 alweer uit. Ik heb letterlijk het jaar uitgeblazen voor jullie, bellen blazend wel te verstaan. 

Ik was benieuwd hoe de watercolor sticks van Daniël Smith zouden reageren als je de kleuren in een laag bellen/ schuim zou laten vloeien.

Ik gebruikt vandaag het papier van Artist Watercolour 300 grams hot pressed. Bij de eerste poging maakte ik het papier eerst nat, maar dan gaan de schuimbellen te snel kapot en komt er geen mooi patroon op het papier. Dus bij poging twee deed ik de schuimbellen op droog papier en dat ging meteen een stuk beter.



Ik sneed een heel klein stukje van de watercolor sticks af, legde die op een pallet en deed er een klein beetje water bij. Niet te veel, zodat de kleur lekker intense blijft.

De kleuren die ik gebruikte zijn:

- Sodalite Genuine
- Quinacridone Red
- French Ultramarine


Met wat water een een ruime hoeveelheid afwasmiddel maakt ik in een beker een sopje. Met een rietje creëer ik een hele lading bellen en die laat ik zo op het papier vallen vanuit de beker. 
Met een natte penseel pak je een beetje kleur op uit je pallet en voorzichtig zet je je penseelpunt in de bellen. Op bovenstaande foto zie je hoe de rode kleur de randen van de bellen als vanzelf volgt


Hier boven zie je dat ik een royale lading bellen heb aangebracht. Niet nog een keer je penseelpunt in dezelfde bellen steken, wat dan knappen ze meteen kapot. Wel kun je gewoon nog een nieuwe laag bellen toevoegen en daar weer kleur in aanbrengen.


Hier zie je dat aan de randen de bellen langzaam kapot beginnen te knappen. Ik dacht slim te zijn om het drogen te versnellen boven de verwarming, maar dan knappen de bellen te snel kapot. Geduld hebben dus en gewoon wachten.



Hier zie je dat er slechts nog een paar belletjes over zijn van de hele laag.


Hier zijn de bellen allemaal opgedroogd en heb je een heel mooi achtergrondje gemaakt voor kaarten.

Na de sticks wou ik het ook met de verf uit de tubes proberen.


Gewoon weer je penseelpunt in de bellen zetten en je ziet meteen de verf mooi uitvloeien in de randen.

Schitterend hoe er een soort van honingraat patroon ontstaat door de bellen en de kleur die langs de randen is gaan zitten.

Het resultaat als na wederom wat geduld alle bellen zijn verdwenen en het papier helemaal is opgedroogd.

Met een plaatje van Diny, die ik  op onze designteam-dag uit heb gekozen, maakte ik alvast één mooie kerst kaart voor volgend jaar.


Met een paar Molotow markers spetterde ik op de kaart en met een zwarte fineliner zette ik een speels lijntje rond de kaart. Nog een tekstje en de kaart is af!

Uit de rest sneed ik vast een paar achtergrondjes voor kaarten die ik in 2024 ga maken. Altijd handig om wat op voorraad te hebben. De beste raad is immers voorraad:-)

Ik wens jullie allemaal een heel fijn uiteinde toe en geniet van een lekkere oliebol of appelflap.

Tot 2024!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten