vrijdag 13 juli 2018

Shut up and color!



Hoi iedereen!

Naar aanleiding van een van mijn vorige post (deze kun je hier terugvinden) merk ik nog steeds dat er vragen zijn hoe je zo'n pagina opbouwt. Daarom besloot ik nog een keer een tutorial te maken, waarin ik dieper inga op kleur, compositie en 'focal points'. Onderaan deze tutorial vindt je tevens een compleet YouTube filmpje waarin de pagina van begin tot eind wordt opgebouwd. 

Ik ga uit van een achtergrond, gemaakt met roze, oranje, oranjegele en grijze verf. Voordat ik dieper inga op de kleuren wil ik jullie even laten zien hoe blij ik ben met mijn stempelhulp. Overigens, als je met Copic markers stempels gaat inkleuren gebruik dan Memento Inkt. Deze werkt het best samen met je Copic Markers.


Goed. De kleuren van de achtergrond heb ik genoemd. Ik kies dus als eerste de kleuren die terugkomen in de achtergrond.Omdat de achtergrond behoorlijk fel en verzadigd is van kleur, kies ik de Copic Markers met als eerste cijfer een 0 of een 1. In deze inkten zijn de grijswaarden het laagst en zo krijg je dus de heerlijk felle kleuren. 

Voor oranje gebruik ik YR01, 12, 14, 16 en 18.


Voor roze gebruik ik RV02, 04, 06 en 09.


Ik wil nu andere kleuren gaan gebruiken. Geel is een kleur die in dezelfde familie zit als roze en oranje, dus past goed op mijn achtergrond. Ik kies de Y02, 04, 06 en 08 voor de geeltinten.


Jullie zagen natuurlijk al dat ik een extra kleur heb toegevoegd. Ik heb gekozen om een complementaire kleur te kiezen, dit keer is dat turquoise. Blauw (en dus ook turquoise) is complementair aan geel en oranje. Door deze kleuren samen te gebruiken versterk je het geheel.
Ik kies voor BG01, 02, 05, 07 en 09.


Nu is het tijd om een leuke compositie te bedenken op de 2 pagina's. Ik heb 2 liggende A4 pagina's dus best veel ruimte. Ik besluit om figuren te stempelen en er een dolle boel van te maken met dieren.  Mensenlichamen met dierenkoppen, ik vind het tof. 


Ik voeg nog wat achtergrond stempels toe omdat ik de achtergrond nog wat saai vond.


Ik kies ervoor om de gebruikte kleuren voor de paddestoelen ook te gebruiken in de rest van de figuurtjes die ik op mijn pagina gebruik, namelijk katten, honden, mensenlichamen en een vogeltje. 
Ik bekijk goed waar ik wat wil hebben (links een lichaam, rechts een lichaam, en deze worden vergezeld door de dieren). Wat ik altijd doe is een focal point bepalen, dit is 1 deel van de pagina waar de nadruk op wordt gelegd. Dit kun je doen door bijvoorbeeld 1 afbeelding met een totaal andere kleur in te kleuren, de afbeelding meer af te zonderen of juist wat groter te maken. Ik heb nu gekozen om op bij figuur een zonnebril op te zetten, een kleine verandering, maar de nadruk ligt nu meer op deze kat. 

Ik vind het altijd leuk om een verhaal te vertellen door de afbeeldingen die ik gebruik. Meestal heeft het wel iets met mijzelf te maken. Voor dit manifest heb ik tekststempels gebruikt. Voor deze pagina's zien jullie een duidelijk beeld. De linker 'persoon' is aan het zeuren en de rechter 'persoon' heeft hier maar 1 antwoord op.

'Shut up and color' 

De kat met de zonnebril, tevens focal point, is ook de kat waarbij de tekst staat 'only my cat understands me'. Dus ook hierdoor wordt het een focal point, de kat met de zonnebril is de enige die de 'zeurende' persoon begrijpt. :-)








Dit is de gehele spread:



De stempels die ik heb gebruikt zijn allemaal van Dylusions. 

Hieronder vindt je het YouTube filmpje:

 


Ik hoop dat jullie het nuttig vonden en dat jullie het eindresultaat net zo geweldig leuk vinden als ik zelf :-) 

Groetjes Claudia






1 opmerking: