maandag 5 juli 2021

Vurige Mandala

 


Hallo allemaal,

Inmiddels zijn we weer een maand verder na mijn eerste blog..

Ik wil jullie weer een stukje meenemen op mijn reis door de wondere wereld van kleuren.
Deze vurige mandala heb ik de afgelopen maand met veel plezier getekend en gekleurd.  Tijdens het tekenen en kleuren heb ik weer met heel veel verwondering genoten van de magie van kleuren.




De vakanties liggen voor de deur en dit is een project waarvoor je relatief weinig materialen mee moet te nemen.

Wat heb ik gebruikt:

  • Passer,
  • Lineaal,
  • Derwent gumpotlood met zo'n handig kwastje
  • Derwent 2B potlood,
  • Derwent Kneedgum
  • een graden cirkel,
  • Molotow blackliner 0.1
  • Witte fineliner.
  • Gouden fineliner
  • Derwent Lightfast potloden in de volgende kleuren:
    • Flame,
    • Strawberry
    • Dark Orange
  • Derwent koolpotlood


Ik ben begonnen met het uitzetten van alle hulplijnen met het Derwent 2B potlood.
Als eerste de kruisverdeling - schuin van hoek naar hoek - om het midden van mijn van papier te bepalen.
Vervolgens heb ik met de passer, vanuit het midden van het papier - op willekeurige afstanden cirkels getrokken. Hierbij ik in het midden een cirkel heb opengelaten.
Daarna met de gradencirkel, op ieder 10 graden, een lijn heb getrokken waarbij de middencirkel is vrijgelaten.



Met mijn Derwent 2B potlood heb ik tussen de verschillen de hulplijnen, mijn mandala ingetekend, denk daarbij niet te moeilijk, van hulplijn kruispunt naar hulplijn kruispunt.



Vervolgens met een kneedgum de potloodlijntjes wat vervaagd, maar niet te veel omdat die nog overgetrokken moeten worden. De hulplijntjes die niet in de mandala tekening horen kunnen weggegumd worden.
Met de Molotow Blackliner (0.1) heb ik de lijntjes overgetrokken.



Ik begin altijd vanuit het midden met het inkleuren van de Mandala, ik dit geval heb ik er voor gekozen om een "gem" te kleuren. Hierbij is het belangrijk om dunne laagjes in elkaar te laten overlopen. Werk vooral met de vorm van de "gem" mee. 
De "zonnestralen" heb ik gekleurd met 3 kleuren Light Fast potloden, het zwart is ingekleurd met de Molotow Blackliner.



Vanuit het midden kleur ik langzaam verder richting de buitenrand zonder vooropgezet plan voor de kleuren.



Hier heb ik op een aantal plaatsen accenten, met een gouden fineliner, aangebracht.
Soms kom je er, kleurende weg erachter, dat je te weinig lijntjes getekend hebt, om een mooie verdelingen tussen de kleuren te krijgen.
Dat is geen probleem, die teken je er gewoon tussen!



Ook hier zijn de zwarte stukjes weer ingekleurd met de Molotow Blackliner.



Soms vind ik het ook leuk om niet alles in te kleuren maar ook kleine figuurtjes te gebruiken, in dit geval kleine cirkeltjes.



Weer verder met de mooie Light Fast potloden waarbij ik naadloze overgangen heb gekleurd.



Met de Blackliner de laatste stukjes zwart ingekleurd.

Als laatste heb ik met een koolpotlood, schaduwen aangebracht aan de buitenkant van de Mandala en op de witte - niet ingekleurde - randen van de Mandala.



Ik hoop dat ik jullie heb kunnen inspireren om met weinig materialen (en bijna geen ruimte innemen) lekker creatief bezig te kunnen zijn.

Doe iedere dag iets creatiefs.

Liefs, Wilma


























Geen opmerkingen:

Een reactie posten