dinsdag 22 februari 2022

Ekster in Lightfast

 Hallo allemaal!


Vandaag laat ik jullie zien hoe ik deze ekster heb getekend met Derwent Lightfast potloden.

De foto heb ik van Unsplash, een website met gratis copyright vrije referentie foto's.

Ik heb eerst een foto in kleur geprint op foto papier, deze gebruik ik als referentie om na te tekenen. Vervolgens heb ik een zwart wit print gemaakt in het formaat dat ik wilde. Deze heb ik met behulp van Saral papier overgenomen op PastelMat. Later heb ik de lijntjes nog ietwat lichter gemaakt met een gum.


Vervolgens heb ik de potloden bij elkaar gezocht die ik wilde gaan gebruiken, evenals wat oude penselen en een potje geurloze terpentine.


Dan begint het kleuren. Als je een laagje hebt gekleurd, kun je het met een penseeltje en een beetje terpentine mooi mengen. Laat steeds de terpentine even drogen voor je verder gaat op dat zelfde stuk. Hier en daar zie je dat ik iets te enthousiast ben geweest met de hoeveelheid terpentine..dat duurt dus heel lang om te drogen. Je hebt maar een klein beetje nodig.







Je bouwt steeds laagjes op, totdat je tevreden bent met de kleur.


Het enige wat ik achteraf anders zou hebben gedaan, is de kleur van het papier. Ik had een lichtere tint moeten kiezen. Wellicht dat ik er uiteindelijk nog een beetje PanPastel aan toe voeg om de ekster iets meer naar voren te laten komen..maar voorlopig laat ik het even zoals het nu is.

Hopelijk heb ik voor een beetje nieuwe inspiratie kunnen zorgen.

Tot de volgende keer!



1 opmerking: