vrijdag 25 februari 2022

Mixed media girl

Voor vandaag heb ik een meisje getekend op Schut acrylic paper en uitgewerkt met Daniël Smith aquarelverf en Derwent kleurpotloden.

Aan de hand van foto’s laat ik zien hoe het kleurproces in zijn werk is gegaan.


Als eerste maakte ik een schets met een Derwent grafietpotlood, 4b. Ik vind het zelf altijd prettig om met een zacht potlood te tekenen, maar dat is persoonlijk. Met een harder potlood krijg je wel dunnere lijnen bijvoorbeeld. 


Voor de eerste laag gebruik ik een flesh tint van Ara. Mocht je deze kleur niet hebben, kan je ook een mooie huidtint  maken met French Ochre, quinacridone coral en titan buff, alle drie van Daniël Smith.
De schaduw breng ik aan met een mengsel van imperial purple en indigo blue. 



Ik breng een 2de laag aan met de flesh tint van Ara en gebruik de green gold voor de ogen.
Het is ook erg handig om de gebruikte kleuren ook nog ergens anders op je tekening aan te brengen, zodat het meer 1 geheel wordt. Ik gebruik daarom green gold ook als schaduw op verschillende plekken op de huid. 


Voor de wangen gebruik ik opera pink. Ik breng die kleur ook nog aan op andere delen van het gezicht. 


Ik breng nu een 2de laag green gold aan in de ogen en opera pink op de lippen. 


Gebruik voor de pupillen lunar black. Ik breng ook nog meer schaduw aan met purpurite en shadow violet. 


Voor de haren meng ik 3 kleuren quinacridone burnt orange, titan buff en French ochre.


Na goed laten drogen breng ik nog een laag quinacridone burnt orange aan. 
Voor de achtergrond gebruik ik phthallo yellow green en cobalt teal. 


Daarna teken ik met een mantelpenseel een paar bladeren in de voorgrond. Een mantelpenseel heeft een smal penseel in het midden (zoals bij een sleperpenseel) en een dikker gedeelte er omheen. Door deze samenstelling kan je veel verf opnemen maar wel dunne lijntjes tekenen. 

Voor de bladeren gebruik ik een variatie van groen en blauwvintonijn.
Ik begin met phthallo yellow green. 




Zodra ik de bladeren heb getekend zijn deze nog erg vochtig, het is dan leuk om er een druppel andere verf in te laten lopen. De kleuren lopen dan in elkaar over.
Ik gebruik hiervoor bijvoorbeeld hookers’s green of een mooie shimmer zoals de duochrome Cabo blue. 


Verder gebruik ik voor de bladeren duochrome turquoise, cobalt teal blue, sleeping beauty turquoise, ultramarine turquoise, serpentine, duochrome emerald, permanent green. Voor de elastiekjes in het haar gebruik ik sleeping beauty turquoise. 


Daarna werk ik het haar verder uit met quinacridone burnt orange, burgundy red ochre, burnt sienna en lunar earth.


Met een Molotov black liner round maak ik de pupillen donkerder en breng ik een loglijn aan.  Voor de highlights gebruik ik a Molotov twin marker white.


Daarna breng ik nog wat laagjes aan met Derwent kleurpotlood. Ik gebruikte volgende kleuren:
Banana, flame, strawberry, nightshade, blue violet, taupe, deep rose, raisin, van Dyke brown, mountain green en midnight blue 70%. 
Ik gebruik de witte twin marker ook voor het bloempje in haar haar. 


En dit is het eindresultaat.
De Daniël Smith aquarelverven zijn mooi en vol kleur en zijn daarom geweldig om mee te werken. En je kunt aquarelverven ook altijd goed combineren met andere producten zoals aquarelmarkers ( zoals Molotov brush makers) of kleurpotlood. 

Groetjes en tot de volgende keer 
Miranda
















 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten