maandag 30 mei 2016

Achtergronden maken met Molotow Aqua Twin refills

Beste allemaal, 


In deze blogpost laat ik je met plezier zien hoe je een achtergrond of in mijn geval zelfs een hele kaart kunt maken met de Molotow refills, waar je uiteraard ook je Aqua Twin Markers mee na kunt vullen. 
De volgende artikelen heb ik gebruikt:
Craftsheet
Terschelling Aquarel papier 330 gr.
Cotman 190 gr.
Heattool
Molotow Grafx Refill
Lege spuitflesjes
Masks 
Water 
Keukenrol
Babydoekjes



Deze twee lege flesjes van Nellie Snellen heb ik voor een deel gevuld met water. Daarna heb ik er wat druppels (10 tot 20 druppels) van de refill in gedaan. Je zult merken dat je er bij de ene kleur wat meer van nodig hebt dan van de andere om tot de gewenste kleur te komen. Omdat je ze verdunt met water zullen ze een mooie lichte kleur geven op je achtergrond. De refills die ik hier gebruikt heb zijn de nummers: 01 primary yellow en 12 cyan. 


Op mijn crafsheet heb ik Aquarelpapier gelegd en een mask van Dutch Doobadoo. Omdat je het mask zo plat mogelijk wilt houden zodat je er niet onderdoor spuit, heb ik deze vastgeplakt met wat stukjes verwijderbare tape. 


Houd je spuitflesje niet te laag en spuit er zo wat van je vloeistof overheen. Over dit mask heb ik de kleur cyan gesprayd. Het is even oefenen omdat het niet te nat moet zijn maar ook weer niet te droog. 
Leg je natte mask direct aan de kant op een stukje keukenrol of iets dergelijks en veeg deze eventueel schoon met een babydoekje. Daarna droog je je papier met de heattool. Je kunt het uiteraard ook zo aan de lucht laten drogen maar ik wilde graag direct verder kunnen werken!


Ik ga verder met hetzelfde stuk aquarelpapier en wil graag nog een patroonje hebben op de andere kant. Dek de harde rand van je mask af zodat deze straks niet op je werk staat. Dat zou zonde zijn. De kleur cyan is wat verder verneveld over het papier waar ik nu de gele kleur op ga spuiten. Dat geeft alleen maar een leuk effect. Ik spray nu alleen met het geel. 


Na het verwijderen van het mask is dit het resultaat. Je kunt uiteraard ook op kleinere stukjes papier werken. Natuurlijk is het ook mogelijk om eerst de ondergrond op kleur te sprayen en daarna er nog met een mask overheen te werken. 
 Let wel op welke kleuren je gebruikt. Omdat je er steeds weer met water overheen spuit lost de kleur ook weer een beetje op. Blauw met geel is een mooie combinatie omdat als je die twee samen mengt je de kleur groen krijgt. Maar sommige kleuren zullen bruin worden als je ze mengt en dat wil je waarschijnlijk liever niet. 


Voor het volgende voorbeeld heb ik wat dunner aquarelpapier gebruikt omdat ik hieruit wil gaan stansen. Eerst het aquarelpapier wat gesprayed met cyan en geel. Even gedroogd met de heattool en daarna een mask erop gelegd en ook de randen van het mask weer even afgedekt, zodat je straks geen lelijke rand op je werk krijgt. 


Het papier omgedraaid en aan de andere kant nog een mask gelegd. Omdat dit mask geen harde randen heeft hoef je dus ook niets af te dekken. Eerlijk gezegd werkt dat wel veel fijner. 
Ik heb over dit deel wat geel en cyan gesprayd.


Ik heb nog een derde mask gepakt en hier nog heel licht wat kleur over gesprayed. Je ziet het bijna niet maar dat is prima zo. 

Uit dit onderste vel ben ik mooie bloemen en blaadjes gaan stansen met een stans die een dezer dagen in de winkels ligt, van Studio Light. Een prachtige set waar de gehele bloem met blaardjes in zit. Van het eerste papier voor de ondergrond heb ik nu een stukje afgesneden om een kaart mee te gaan maken. 


Je achtergrond, de bloemen en blaadjes zijn zo gelijk mooi op elkaar afgestemd en klaar om te gaan verwerken. 
Op de achtergrond heb ik een tekststempel van Altenew geplaatst en wat van die leuke kleine stippeltjes met een klein stempeltje van Crea-lies. 


De bloemetjes met 3-D kit op de kaart geplakt en wat kleine mini plakpareltjes in het midden aangebracht. 


Op deze onderstaande foto kun je goed zien hoe leuk het is om de bloemetjes wat verhoogd op elkaar te plakken en de bloemblaadjes dan wat open te buigen. 

Gooi de vloeistof die je over hebt niet weg want je kunt er een volgende keer zo weer mee aan de slag. Dan is het direct klaar voor gebruik!
Probeer deze techniek eens uit en het zou dan natuurlijk erg leuk zijn als je je mooie werk aan ons laat zien de in speciale hiervoor aangemaakt Aqua Twin Colourstock groep!

Tot de volgende keer,








5 opmerkingen: