donderdag 19 mei 2016

Tutorial: onderwater achtergrond

Hallo allemaal!

Vorige keer had ik jullie al verteld dat ik al in een zomerse bui was en vandaag is dat niet anders.
Deze keer heb ik een tutorial uitgewerkt over hoe je een onderwater achtergrond kan kleuren.
Volgen jullie de stappen even mee?


Allereerst heb ik een afdruk van een stempel gemaakt "Mermaid Friends" van Kraftin' Kimmie Stamps. Meestal is het water onderaan iets donkerder dan bovenaan dus heb ik langs beide kanten van haar staart wat vegen BG45 gekleurd. Ik begin altijd tegen de staart aan en kleur naar de zijkant toe. Het is handig als je afbeelding nog niet gekleurd is, anders trek je de kleur van haar staart naar buiten toe.


Met BG34 ga ik over de vorige vlakken en daarmee ga ik dan ook iets breder. Ter hoogte van haar buik heb ik opnieuw wat vegen BG34 aangebracht.


Met de BG23 heb ik de vorige vlakken wat geblend met elkaar en ter hoogte van haar hoofd opnieuw een vlak gekleurd.


 Vervolgens heb ik de onderste gedeeltes terug iets donkerder gemaakt door opnieuw met BG45 en BG23 de stappen te herhalen.


 Daarna heb ik alles geblend met BG11. Mocht het niet zo goed blenden is het altijd aan te raden om eens te kijken of er nog genoeg inkt in je marker zit. Hier heb ik ook even inkt moeten bijtanken en het blenden ging daarna al een heel stuk beter.


Na de achtergrond gedaan te hebben kan je nog een lichtinval erbovenop doen. Met een pijltje geef ik de aanwijzing waar het licht vandaan komt. Ik trek dan met de blender vanuit de hoek naar de stempel toe in waaiervorm.


Aan de linkerzijde van de stempel moet het lichter worden dan aan de rechterkant omdat de lichtinval van linksboven komt en de rechterkant dus geen licht opvangt. Dus ging ik met BG10 nog even tussen de stroken van de blender en aan de linkerzijde heb ik met BG11 net hetzelfde gedaan.


Het zou helemaal goed zijn mocht je nog een beetje de zonnestralen zien die door het water komen piepen. Met YR20 ben ik weer vertrokken vanuit de hoek en met strepen in waaiervorm aangebracht.
Nu zie je dat het een zonnige dag geworden is onderwater. 


Nadat de achtergrond klaar was kon ik beginnen met de rest van de afbeelding in te kleuren. Ik heb de Copic kleuren aangepast aan de hand van het Doodlebug papier "Under the sea". Het zijn lekkere felle kleurtjes en Copic marker is het perfecte kleurmedium daarvoor. Ik hou van de heldere en volle kleuren.


Hier volgen de gebruikte Copic kleurtjes:
huid: E13, E11, E00, E000
lippen: R29, R24
haar: E37, E35, YR23, Y21
ster: YR07, YR04, Y38, Y35
topje: RV19, RV55, RV52
staart: RV19, RV55, RV52, B00, B02
dolfijn: B99, B97, B95, B93, B91
achtergrond: BG45, BG34, BG23, BG11, BG10, blender, YR20


Als finishing touch heb ik op de staart witte stippen aangezet op de highlights met een witte Molotow marker. Die zijn ideaal voor extra accentjes op je Copic marker kleurwerk.
Daarna heb ik met de clear glitterpenseel "Wink of Stella" de staart nog wat extra schittering gegeven.


Dit was mijn blogpost voor vandaag.
Mocht je geïnspireerd raken door het zeemeermin kaartje of heb je een andere kaart gemaakt met producten van Colourstock, laat jouw creatie dan zien op onze Facebook groep. We genieten telkens weer van al dat moois dat we te zien krijgen.


3 opmerkingen: