donderdag 2 februari 2017

huidstinten met kleurpotlood

Vandaag wil ik het hebben over huidskleuren met kleurpotlood.

Soms zit er wel een standaard huidskleur in je set kleurpotloden, maar dit is niet alijd het geval. Dit hoeft echter geen probleem te zijn. Huidskleuren kan je ook mengen. 
Een huid bestaat eigenlijk ook niet uit 1 kleur maar uit verschillende kleuren. Je hebt stukken op de huid waar weinig vlees onder zit zoals op je voorhoofd of juist veel zoals  op je wangen. Deze stukken huid worden minder of meer doorbloed en zullen daarom ook anders van kleur zijn. 

Bij Derwent Coloursoft heb je niet een standaard huidskleur. Om te ontdekken wat nu een mooie huidskleur geeft heb ik eerst een paar proefjes gemaakt. Dit is overigen altijd handig, probeer even wat combinaties van kleuren uit op hetzelfde soort papier waarop je aan het kleuren bent. 1. je ziet wat het effect van het potlood op het papier is en 2. je test gelijk even de kleurencombinatie. 

Afbeeldingsresultaat voor derwent coloursoft color chart


Als eerste heb ik de 010, 170, 190, 220, 570, 050 en 530 gebruikt. 
Uiteindelijk vond ik dat de kleur iets te geel werd door het gebruik van de 050 en de 530  (yellow ochre + pale brown)

Ik heb de 050 en 530 vervangen door de 580 en de 570. Hiermee kon ik een mooiere huidskleur maken.
Als schaduw gebruik ik vaak de 220 dit is grey lavender, een grijslila kleur die echt heel mooi is voor schaduw in een gezicht, Niet te hard van kleur maar wel warm. 


Als eerste heb ik op grijze kraft gekleurd. Kleuren komen dan toch weer iets anders over, ik vond het nu iets te bleek worden en heb toen nog wat Derwent Artist potloodkleuren toegevoegd, de flesh pink, light rust en light sienna.


Bij het 2de gezichtje heb ik deze kleuren wederom gebruikt, Ik vond het er nu beter uitkomen.



Om toch iets warmer te komen in de kleur heb ik uiteindelijk op bruin kraftpapier gekleurd. En nog meer paars en lila vanuit de haren toegevoegd aan de schaduw. Deze kleurplaat van Jeremiah Kettner is op A4 formaat en heeft daarom wel wat meer kleur nodig in het gezicht, anders wordt het te bleek. 


Uiteindelijk is dit het project geworden.  Ik ga hem denk ik nog wel uitknippen en verwerken op een art journal pagina, maar voorlopig laat ik hem even zo. 

groetjes en tot de volgende keer
Miranda







Geen opmerkingen:

Een reactie posten