vrijdag 17 februari 2017

zeg het met bloemen

Ik ben dol op bloemen. Ze zien er altijd mooi uit, ze hebben de mooiste kleuren en soms ruiken ze ook nog heerlijk. Zomers heb ik de tuin vol met bloemen maar ik heb ze ook graag binnen in huis in een vaas.

Bloemen zijn ook altijd een leuk object om te tekenen en te kleuren. Bloemen spreken tot de verbeelding, alles kan en mag. Iedere kleur is mogelijk.
Voor de blogpost van vandaag heb ik bloemen gebruikt en wel doodle bloemen van Paper Artsy. Tevens wil ik jullie iets over kleurcombinaties en kleur effecten vertellen.


Als eerst heb ik een achtergrond gemaakt met Dylusions inkt in rood, roze en paars.
Daarna heb ik met archival inkt de blomen op mijn achtergrond gestempeld. De bloemen heb ik ingekleurd in dezelfde kleur rood, roze en paars als de achtergrond. Ik gebruik hier de Derwent Coloursoft en Artist kleurpotloden en gebruik van iedere kleur al snel 4 verschillende tinten. Omdat  je rechtstreeks kleurt op een reeds gekleurde ondergrond , worden de kleuren minder helder dan als je op een witte ondergrond zou kleuren. In het geval van mijn kaart vind ik dat ook niet erg, omdat ze onderdeel uitmaken van de achtergrond en die heet tenslotte niet voor niets " achtergrond". 


Als hoofdobject op mijn tag wil ik dezelfde bloemen nog een keer gebruiken. Deze keer stempel ik ze op wit glad aquarelpapier 190 gr.  Ik gebruik dezelfde kleuren als bij de vorige stap, maar omdat je nu op wit papier kleurt, worden de kleuren veel feller en voller.
Per kleur gebruik ik 4 tot 5 tinten, die ik in dunne lagen over elkaar heen aanbreng. Op deze manier kan je meer diepte aanbrengen in je kleurwerk en worden de kleuren ook voller en levendiger. 


In deze stappenfoto laat ik zien hoe ik langzaam de kleuren van de bloemblaadje opbouw door verschillende dunne laagje over elkaar aan te brengen. Met de klok mee breng ik eerst een dun laagje van de lichtste kleur aan. Iedere volgende laag wordt 1 tintje donkerder. Uiteindelijk heb ik hier 5 tinten rood gebruikt om het blaadje rood te kleuren. 



Het eindresultaat van de tag.ik heb de bloemen zo geplaatst dat ze genoeg afsteken van de achtergrond maar wel in harmonie zijn. 


 Ik heb dezelfde stempels nog een keer gebruikt voor een tweede project. Deze keer heb ik de kleuren helemaal in dezelfde tinten als de achtergrond gehouden. Hierdoor wordt het meer monochroom en steken de kleuren minder af. Ik vind het een beetje lijken op bloemen in het maanlicht. Het effect is heel anders dan bij het vorige project. Je ziet hoe leuk het is om met kleuren te spelen. 


Anders dan in de voorgaande twee projecten heb ik hier een contrasterende kleur gebruikt. Oranje is een afgeleide van rood en daarmee complementair met groen. Oranje is ook een complementaire kleur van blauw. Dat wil zeggen dat deze kleuren tegenover elkaar in de kleurencirkel liggen. Als je deze kleuren mengt, krijg je vreemde modderkleur. Echter als je de kleuren bij elkaar gebruikt dan versterken ze elkaar wel. Je ziet dat de bloemen hier van de achtergrond afspatten. 

groetjes
Miranda 




1 opmerking: