zondag 2 april 2017

ROSA

In de blogpost van vandaag laat ik jullie zien hoe ik door het aanbrengen van vele lagen diepe en volle kleuren creëer met kleurpotlood, zonder het gebruik van terpentine of babyolie. 
Ik werk op Bristol papier, een mooi glad papier. De gebruikte Derwent kleurpotloden zijn Coloursoft en Artists. De afbeelding is Rosa van Tanya Bond. 


Als eerste heb ik een dunne laag kleur aangebracht met Copic Markers. De afbeelding is redelijk groot en door het gebruik van Copics heb je gelijk een goede basislaag. 


Ik begin op deze kleurplaat eerst met de kleur groen. Over de Copic laag, breng ik eerst een dunne laag lichtgroen aan, daarna een middelgroen. Meer diepte breng ik vervolgens aan door nog2 verschillende tinten donkergroen te kiezen. Ik houd hierbij al rekening met high- en lowlights. 

gebruikte kleuren groen: olive green, cedar green moss green dark green, yellow green en lincoln green



Uiteindelijk heb ik 5 verschillende kleuren groen gebruikt om de blaadjes en de jurk te kleuren. Aan het einde besluit ik nog om heel donker bruingrijs te gebruiken voor nog meer schaduw en diepte. Vaak doe ik eerst het gewone kleurwerk en dan maak ik aan het einde nog een rondje met grijsbruin om extra diepe schaduw te maken. 
Misschien denk je wel waarom gebruik je geen zwart? Zwart vind ik vaak te donker en in schaduw zit toch nog redelijk wat kleur. Door het gebruik van bruingrijs blijft de oorspronkelijke kleur zichtbaar, maar wordt deze wel dieper van kleur. Zwart gebruik is wel voor hele diepe schaduw of als ik schaduw maak bij donkere kleuren zoals donkerblauw of donkerbruin. 

Indigoblauw is ook een mooie kleur om te gebruiken als schaduw. Dit geeft een koele schaduw.


Het is op de foto misschien niet zo goed te zien, maar over de Copic laag heb ik een dunne laag licht roze kleurpotlood (pink) aangebracht


In de volgende stap gebruik ik een iets donkere tint. Daar waar straks de highlights komen, spaar ik vast al wat kleur uit. 


Voor de derde potloodlaag gebruik ik een rood die weer iets donkerder is dan de vorige kleur . 


Uiteindelijk gebruik ik 6 verschillende tinten roze- rood om de roos te kleuren. omdat de artist kleurpotloden meer wax bevatten en wat harder zijn dan de Coloursoft zijn ze perfect om de kleuren bij elkaar te blenden.
Zoals je aan de foto's ziet, breng ik dunne laagjes aan. Pas in de laatste laag breng ik de kleur met iets meer druk aan op het papier.

Gebruikte kleuren zijn: rose madder lake, claret, madder carmine, bright lilac, loganberry en cranberry.


Ook hier gebruik ik een bruingrijs om de diepste schaduwen aan te brengen. Brown earth en Persian grey zijn mooie warme bruingrijze tinten om te gebruiken voor schaduw. 


Voor de ogen gebruik ik dezelfde kleuren als voor de blaadjes en de jurk.


Nu is het tijd voor het haar. Voor een deel gebruik ik weer dezelfde kleuren als bij de roos, alleen voeg ik er wat extra roze tinten aan toe, omdat ik wel in dezelfde tint wil blijven maar niet dezelfde kleur als de roos wil gebruiken. 


Ik begin met de donkerste tint die ik aanbreng op de schaduw plekken van het haar, Daarna pak ik een steeds lichtere tint.



In deze fase besluit ik om toch nog een tintje rood toe te voegen omdat het haar iets te violetroze is geworden. 

Gebruikte kleuren zijn: deep fuchsia, bright lilac, madder carmine, pale lavender en rose madder lake. 


Met dezelfde kleuren als de bloem en de blaadjes kleur ik vervolgens het jurkje in. 


Dan is het tijd voor de hals. Ik begin met het aanbrengen van lavendergrey voor de schaduw op het gezicht en de hals. 


Vervolgens breng ik nog verschillende huidstinten aan van donker tot licht om de huid meer diepte te geven. 

Gebruikte kleuren zijn: flesh pink, ash rose, light ochre, soft pink en french grey.


Dit zijn uiteindelijk alle potloden die ik heb gebruikt voor deze kleurplaat van Tanya Bond. 



En dit is uiteindelijk het eindresultaat. 



4 opmerkingen:

  1. Schitterend, nooit geweten dat je copics kon combineren met potloden. Weer iets geleerd dank je.
    Gr. Ilona

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schitterend, nooit geweten dat je copics kon combineren met potloden. Weer iets geleerd dank je.
    Gr. Ilona

    BeantwoordenVerwijderen