maandag 28 december 2015

It's a boy


Het maken van geboortjekaartjes heb ik altijd ontzettend leuk gevonden en nog steeds maak ik deze met veel plezier. Nu hoop ik maar dat het kaartje de ontvanger bereikt voordat mijn blogpost online komt of dat ze het even te druk heeft om te kijken! 


Op fluweelkarton ook wel genoemd papier met korrelstructuur, heb ik een afdrukje gestempeld met Versafine inkt. Mijn kleurwerk heb ik met PanPastel gedaan. Ik werk dan het liefst met bijgaande kwastjes, zoals je op de foto kunt zien van merk Artigo. De stempel is van Bebunni. 


Ik ben van boven naar beneden gaan kleuren, dit vind ik vaak het prettigst omdat er nog wel eens PanPastel aan de onderkant van mijn hand blijft zitten en ik daarmee dan vlekken maak op het nog niet ingekleurde deel. Nu is daar ook weer een oplossing voor. Je kunt PanPastel redelijk goed uit gummen of je legt een stukje keukenrol onder je hand. Dat laatste doe ik zelf regelmatig. 


Op de foto's kun je een beetje zien hoe ik stapsgewijs inkleur. Ik ben begonnen met de oren en heb daar twee grijstinten voor gebruikt en een huidachtige kleur. Daarna twee tinten groen en wat donkerblauw op de muts. Het is echter niet nodig om van alles meerdere tinten te gebruiken. Je kunt met PanPastel ook met één tint erg goed van donker naar licht werken. Maar om het nog net wat mooier te maken gebruik ik vaak nog een extra tintje en dan net iets donkerder. 


Zo kleur ik steeds een stapje verder. Het dekentje heb ik alleen met donkerblauw gekleurd. Over het geel van de weegschaal heb ik klein beetje Metalic gold aangebracht. Dit mag wel toch op een geboortekaartje voor een kindje dat rond de feestdagen geboren is? 
Zeker als de moeder dol ik op de kerstdagen!


Het is een keuze of je er een schaduwrand om heen wilt maken of niet. In dit geval heb ik dat wel gedaan. Maar een cas kaartje met alleen een kleurwerkje van PanPastel in het midden van je kaartje vind ik vaak zeker zo mooi. 


Nu heb ik recent een workshop met de Gelli Plate gevolgd gegeven door, Miranda van den Bosch. Onze miss Gelli Plate. Dit is echt een aanrader. Ik heb er in ieder geval ontzettend van genoten en veel van geleerd. Tijdens deze workshop hebben we gewerkt met de prachtige acrylverf van Ara. 

Dit is een van de ondergronden die ik tijdens de workshop gemaakt heb. Hier heb ik een deel uitgesneden. Nog wat stempeltjes op afgedrukt en gebruikt als achtergrond voor mijn kaartje. 
De rand langs het kaartje links, heb ik ingetekend met een Spica Pen. Ik vind deze pennen nog steeds erg fijn om mee te werken. 


De kleine vierkantjes heb ik met een heel licht gekleurde inkt op mijn achtergrond afgedrukt omdat ik ze niet teveel eruit wilde laten springen. Daarna op bepaalde plaatsen met een grijze Spica pen de stiksteekjes een beetje aangezet. De rondjes heb ik aangezet met een witte Molotow pen. 


De teksten op de afbeelding heb ik wat extra aangezet met een Copic Multiliner 0,5. Deze worden dan net wat mooier en zwarter op fluweelkarton. Stempelen hierop kan soms wat lastig zijn. Door de structuur raak je niet altijd alle delen van het papier. Dan zijn de Copic Multiliners echt een uitkomst.


 Voor de naam van het kindje heb ik wat houten lettertjes met een klein beetje witte gesso bewerkt. Daarna heel licht wat blauwe acrylverf erop gedaan. Op de witte stippen van het dekentje heb ik ook wat acrylverf met een Molotow marker aangebracht. 

Nu dan nog de kleuren PanPastel die ik gebruikt heb:
Vacht: 840.7 Paynes Grey tint
            840.3 Paynes Grey 
             380.8 Red Iron Oxide tint (klein beetje in de oren) 
Mutsje: 560.1 Phthalo Blue extra dark
              680.5 Bright Yellow Green
              680.3 Bright Yellow Green shade
Neusje:  340.3 Permanent Red shade
Dekentje:  560.1 Phthalo Blue extra dark
Weegschaal: 270.5 Yellow Ochre
                      680.5 Bright Yellow Green
                      680.3 Bright Yellow Green shade
                      560.1 Phthalo Blue extra dark
Mobile: sterretje 680.5 Bright Yellow
              maantje 270.5 Yellow Ochre
              hartje 340.3 Permanent Red Shade

Graag maak ik nog even van de gelegenheid gebruik om jullie allemaal een fijne en veilige jaar wisseling toe te wensen.



5 opmerkingen:

  1. Weer super geworden Yvonne! Goede uitleg. Fijne jaarwisseling en graaaaaaaaag tot volgend jaar. 'Verzin' maar een cursus......

    Hartelijke groeten,
    Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Yvonne,
    Wat een liefje heel mooi ingekleurd met de panpastel !!
    Prachtig geheel je kaartje !!
    Groetjes Doris

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi echt geweldig mooi ingekleurd, ik heb ook wel eens gekleurd met pan pastel alleen doe je het droog of maak je het ook nat? Ik doe het alleen droog. Hoort dat? Groetjes van mij ik vind je kaartje er fantastisch uit zien!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Joke, dank je wel voor je compliment. Deze afbeelding heb ik voornamelijk droog gekleurd. Om extra accentjes aan te brengen wil ik nog wel eens een vochtig penseeltje gebruiken.
      Groetjes Yvonne

      Verwijderen