maandag 17 juli 2017

kleuren met de nieuwe Derwent Procolour

We hebben er een lange tijd op gewacht. In januari werd bekend dat Derwent een nieuw potlood uit zou brengen en eindelijk vorige week kreeg ik de kans om ze uit te proberen.


Wat mij opvalt: het is een stevig potlood. Het is niet een heel zacht potlood, maar je kunt wel heel gemakkelijk meerdere laagjes over elkaar aanbrengen zonder dat het papier volloopt. En met meerdere laagjes bedoel ik minimaal 9 of 10. De meeste potloden lopen toch vol na 5 of 6 laagjes maar met de Procolour kun je zeker nog even door kleuren. Doordat het potlood niet heel zacht is,  kan je het heel scherp slijpen en daarmee mooie fijne details aanbrengen. En de punt breekt niet snel. 


De set bestaat uit 72 kleuren en de kleuren zullen ook los verkrijgbaar zijn. Gelukkig maar, want er zitten een paar hele mooie kleuren bij zoals Kingfisher Blue, Burnt Carmine en Bright Pink. 

De Procolour is een mooie aanvulling op de andere sets van Derwent en laat zich ook prima combineren. 

Om de potloden uit te proberen, heb ik een kleurplaat uit het boek Fairy Fantasy Faces van Hannah Lynn gekozen. 


Ik ben begonnen met het aanbrengen van een dunne laag 16. Hoewel dit potlood de naam 
"vleesroze"  heeft, is het te licht om als enkele kleur aan te brengen. Voor meer kleur heb je nog een aantal andere kleuren nodig. 


De volgende laag is 17. 16 is heeft een gelige ondertoon die je met de 17 weer iets warmer kan maken. Uiteindelijk besluit ik ook nog een laagje 07 aan te brengen.


Daarna gebruik ik 22 en 23 en blend alle kleuren bij elkaar met de 17.


De 16 moet je echter wel spaarzaam gebruiken, hij is vrij rood. Omdat ik het gezicht iets te rood vond worden, heb ik er een laagje 45 over gedaan. Rood en groen maken een bruin, die je normaal niet wilt, maar deze keer helpt een dun laagje om het ergste rood terug te dringen en de huid wat warmer van kleur te laten worden.


Als laatste heb ik alle kleuren bij elkaar geblend met de 04. Ik heb bijna alle kleuren uiteindelijk minimaal 2x aangebracht waardoor ik over de 10 lagen kom.
Je kunt als je dunne laagjes maakt, gewoon lang blijven kleuren en lagen over elkaar aanbrengen. 


Voor de ogen heb ik als eerste een laagje 50 gebruikt. 


De volgende laag is 51, die ik tot ongeveer de helft van het oog aanbreng.
Daarna blend ik de kleuren samen met de 49.


Omdat er in ogen meer kleuren dit dan alleen de hoofdkleur, hier groen. heb ik wat 33 en 35 gebruikt.
De pupillen heb ik zwart gemaakt met de 71. Voor de highlights heb ik een witte marker gebruikt. 


De lippen zijn ingekleurd met 20 en 21, waarbij ik ook nog de 35 heb gebruikt om de bovenlip donkerder te maken. 


Voor de wimpers heb ik ook de 71 gebruikt. 
De blaadjes zijn weer ingekleurd met 44, 49, 50, 51, 58 en 35. Een aantal van deze groenen heb ik ook gebruikt voor de ogen. Het is mooi om kleuren terug te laten komen. 

Ik heb hier ook al een dunne basislaag voor de haren aangebracht met de 08. 


Daarna breng ik als eerste een van de donkerste kleuren aan, de 65. Ik heb nu goede scherpe punten geslepen, zodat ik mooie fijne lijntjes kan zetten.


Daarna volgt de kleur 63, een mooie warme roodbruin. 


Ik wil het haar meer oranje hebben dan bruin, daarom ga ik nu over op oranjetinten  zoals de 62, 10 en 09. 


Voor de allerdiepste schaduwen in het haar breng ik 58 en 35 aan. 
In de ooghoekjes zit nog een klein beetje roze, nr 18. 

De bloemen zijn ingekleurd met 20, 21, 26 en 35. De bloemhartjes met 08, 09 en 10.
Deze kleuren heb ik ook gebruikt bij de vlinders. 


En dit is het eindresultaat.
De komende periode zijn er verschillende demo's met de nieuwe ProColour van Derwent. Kom langs en probeer de nieuwe potloden zelf even uit en wordt net zo enthousiast als wij. 
Kijk op de Facebook evenementen pagina van Derwent Colourstock waar er een demo wordt gegeven. 

groetjes en tot de volgende keer.

Miranda


















8 opmerkingen:

  1. Wow, wat prachtig ingekleurd en hele duidelijke uitleg! Groetjes Betha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Whow wat mooi zeg
    En duidelijk uitgelegd
    Moet je met deze potloden speciaal papier gebruiken
    Of kan je op ieder soort papier kleuren met de potloden
    Ben nog een beginneling

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig. Hier word je wel gulzig van😂😂nou 29 Juli.doeading.
    Reuze benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw helemaal geweldig en heel leerzaam!
    Liefs Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig!
    Bedankt voor de fijne uitleg erbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig!
    Bedankt voor de fijne uitleg erbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig!
    Bedankt voor de fijne uitleg erbij!

    BeantwoordenVerwijderen